الخميس، يوليو 31

هل تريد ان تفتح نوافذك ؟؟؟


من السهل ان......... تفكر تتخيل, تتمنى ,تشعر, تحب ,تكره, تهدىء و تثور ولكن...... !من الصعب ان تعبر للآخرين عما يور داخل عالمك الخاص او ان تجذبهم اليك وتشعرهم انك شخص مميز فبالنسبه البعض التعبير امر مستحيل وهو بهذا اختار ان يحبس نفسه فى عالمه المعدوم الابواب والنوافذ ومهما فعل من امور جميله فى حياته فلن يشعر ابدا بأنها جميله فالجمال الحقيقي يحتاج الى التقدير من الاخرين ومهما حاول ان يكون كبيرا فسيشعر دهئما بالوحده والصغر لانه ببساطه لا يوجد فى عالمه من يعرفه ويقدره ويسانده ويشجعه ومهما فعل فلن يعرف ابدا معنى تقدير ذاته وقيمتها الحقيقيه اما بالنسبه لبعض اخر فهو يعرف انه ليس خبير فى التعبير ولكنه يحاول على اقل تقدير ويتعثر كثيرا فى التمرين ولكن فى منتصف الطريق يفتح نوافذه الى الاخرين ليروا ما فى داخله من كل طريف ومميزوغريب ليكتشف اخيرا انه مهما كان الشخص بسيطا وضئيل فهو مميز فى بعض الامور اكيد ويتعلم منه البعض الكثير فليس من الضرورى ان تكون نابغا او عالما او خارق الذكاء لكى تستطيع التكلم والتعبير فكل ما عليك فعله هو ان تبتسم للاخرين وتتكلم بصدق وبدون اى خجل وتعبر عن نفسك كما لو كنت انت الامير وتاكد انك اذا تعثرت سوف تجد من يرفعك مرات ومرات الى ان تنطلق ......................................................................... وبانسبه لى فانا اختار ان اكون من الفريق الذى يحاول ويحاول الى ان احقق المستحيل واستطيع بالتعبير عن نفسى ان اخترق نوافذ الملاين واملأ بيوت قلوبهم عنى بالحب والصدق والسلام هذه انا فماذا عنك! ماذا تختار! ؟؟ومهما كان الاختيارفدائما انا لك بيتا مفتح باستمرار وها انا فى الانتظاااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااار

هناك 7 تعليقات:

غير معرف يقول...

Well done for this wonderful blog.

YaQeeN يقول...

السلام عليكم..

الله عليكى يا فاطمه الله بجد..
انا بهنيكى اولا وبقوللك الف مبروك على مدونتك وتواجدك معانا فى عالم التدوين..
وهتنبسطى معانا جداً جداً..

بالنسبله للموضوع الحقيقه هو هايل جداً..يعنى بيتكلم عن تحقيق الذات والتعبير عن النفس وهما من اهم حاجه بتحيط بالانسان سواء من بعيد او من قريب..

وفعلاً مهما ان كان الشخص ليس له الكثير من الاهميه الا وانه مميز عن كثير من الناس..

ربنا سبحانه وتعالى وضع لكل انسان بصمه فى الحياه دى..مش بصمة ايد وبس انما بصمه اعمال بيقوم بيها فى الدنيا..والبصمه دى بتميزه من شخص لشخص آخر..

وجميل قوى ان اول موضوع تبتدى بيه عالمك الثانى هو تحقيق الذات..

اتمنى لك كل التوفيق..
تقبلى تحياتى..

Maha Shahen يقول...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
كل انسان لازم يتكلم عن اللي بيدور جواه انا معاكى فى دى , لأنه لو متكلمش محدش هيفهمه
مش كل الناس بتفهم بنظرة عين او بتفهم من الافعال فى ناس بتكون عايزه شيء واضح وصريح زي الكلام.
يمكن الناس دى ليها حق , بس اوقات الكلام مبيكونش واضح وصريح
لازم ناخد بالامرين نقيم الانسان بأفعاله وبنظرتنا ليه ونكون على الحياد وكمان نقيمة بكلامه
يمكن مبيجدش الكلام لكن تعبيرات وجهه تغنى عن اى كلام
تحياتى ليكى وفعلا موضوع يستحق التفكير

فارس بلا جواد يقول...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اززيك
اتشرفت بزيارتك لمدونتى المتواضعه
ويارب يديم التواصل

وبحب ارحب بيكى فى عالم التدوين الساحر

تقبلى مرورى المتواضع

تحياتى

قطرة الندى.. يقول...

اختى نور السلام عليكم ورحمة الله انا اتشرفت بزيارتك ليا واشكرك على تواصلك معى وانا اتفق معكى فى ان الكلام مش هو مقياس الحكم على الشخص فاحيانا يكون الكلام المعسول خادع ولكن الى انا اقصده اننا طالما نتعامل مع اشخاص صادقين من خلال التواصل فى المدونات لازم تعبر عن نفسك وتقول اى حاجه او اى موقف او مشكله انت حااسس انك لو اتكلمت فيها مع حد تانى هترتاح وبشكرك مره تانيه وارجو دوام التواصل

قطرة الندى.. يقول...

فارس بلا جواد السلام عليكم .....ازيك ؟ انا الى اتشرفت بزيارتك لى واتشرفت اكتر بزيارتى لمدونتك الساحره والى باعتبرها مصدر الهام لى زى مانت عارف انا لسه مبتدئه بشكرك جدا ويارب يديم التواصل.الى اللقاء......

قطرة الندى.. يقول...

السلام عليكم اختى العزيزة مياده بشكرك جدا على كلامك وتواصلك معى وتشجيعك لى وارجو ان موضوعاتى تكون عند حسن ظنكوا ....شكرا ..الى القاء